Partner steunen

Ik worstel met het verlies. Wat kan ik doen?

Als je moeite hebt om te berusten met wat er is gebeurd, is het belangrijk om te weten dat jouw gevoelens kloppen. De zwangerschap kan erg vroeg zijn geweest of je hebt jouw baby op een echografie gezien. Misschien kwam de zwangerschap na jaren van vruchtbaarheidsproblemen , vruchtbaarheidsbehandelingen of misschien was het een aangename verrassing.

 

Ongeacht de omstandigheden hebben jij en jouw partner allebei een aanzienlijk verlies geleden. Je kunt veel gevoelens hebben over wat er is gebeurd, zoals:

  • schok

  • woede

  • rouw

  • verwarring

  • mislukking

 

Het kan zelfs zijn dat je meer moeite hebt om met jouw gevoelens om te gaan dan jouw partner. Mensen gaan er misschien van uit dat dit niet gebeurt (vooral als je een mannelijke partner bent), maar het is wel zo.

 

Was het mijn schuld?

Sommige partners voelen zich gefaald door wat er is gebeurd. Dat er misschien iets mis is met hun vermogen om een ​​kind te verwekken of dat ze niet genoeg hebben gedaan om hun partner te beschermen.

Het is belangrijk om te weten dat miskramen zeer zelden voorkomen door iets dat jij of jouw partner wel of niet heeft gedaan. De meest voorkomende oorzaak van vroege miskramen (het meest voorkomende type miskraam) zijn chromosomale afwijkingen bij de baby, en deze gebeuren bij toeval. Praat met jouw (huis)arts als je je zorgen maakt.

Je partner kan zichzelf ook de schuld geven van wat er is gebeurd. Je moet haar misschien geruststellen dat het ook niet haar schuld was.

 

Hulpeloos voelen

Veel partners voelen zich hulpeloos na een miskraam, of ze nu persoonlijk het verlies voelen of niet. Het kan erg pijnlijk zijn om je partner pijn te zien lijden. Het is begrijpelijk om iets te willen doen en 'het probleem op te lossen'. Helaas is een miskraam niet iets dat je kunt stoppen of beheersen. Je kunt niets anders doen dan er zijn voor jouw partner.

 

De beschermer zijn

Sommige partners proberen de beschermer te zijn en hun partner te ondersteunen die een miskraam heeft gehad. Als je dit bent, kun je merken dat je je concentreert op de dagelijkse praktijk, zoals voor andere kinderen zorgen, winkelen of werken, om te proberen het voor je partner gemakkelijker te maken. Dit kan werken als je je niet overweldigd voelt door wat er is gebeurd. 

Maar het is belangrijk om jezelf ook de tijd te geven om te rouwen , als dat nodig is.

Mogelijk maak je je zorgen dat als je jouw partner vertelt hoe je je voelt, haar angst erger zal worden. Maar misschien voelt ze dat je het moeilijk hebt en wil ze dat je eerlijk bent over je gevoelens. Het is belangrijk om te proberen met elkaar te blijven communiceren. Dit kan jouw helpen begrijpen hoe de ander zich voelt en uw verlies verwerken.

 

“Mijn vriendin en ik hebben onze twee baby’s verloren toen ze 5 en 10 weken zwanger was. Ik voelde dat mijn hele wereld instortte, weg toekomstbeeld. Hoe zouden wij hier doorheen komen? Waarom is dit gebeurd? Was ik het? Is er iets mis met mij?

Sommige vrienden en familie konden gewoon niet begrijpen wat ik nodig had. Ze zeiden dingen als ‘het had niet zo moeten zijn, er komt heus wel een kind voor jullie' en 'je kunt het altijd blijven proberen'. Deze zinnen zijn de slechtste zinnen die je kunt horen als je dit ooit hebt meegemaakt. Maar ik heb gemerkt dat erover praten met mensen mij heeft geholpen deze moeilijke tijd door te komen. De meeste mensen die ik hierover heb gesproken hebben een soortgelijk verlies meegemaakt en het is fijn om met iemand te praten die het begrijpt.

Mannen worden vaak gezien als 'de man van het huis' en als zodanig moeten ze sterk zijn en geen emotie tonen. Maar vader of echtgenoot zijn, betekent er zijn in verschrikkelijke tijden en het is oké om boos, geschokt en verdrietig te zijn. Het zal beter worden."

 

Herinner je baby na een miskraam

Het rouwproces kan erg moeilijk zijn en het kan helpen om een ​​manier te vinden om jouw verlies te herdenken. Sommige stellen hebben het gevoel dat ze op de een of andere manier nergens recht op hebben, vooral als ze een vroege miskraam hebben gehad. Maar je hebt het recht om je baby te herinneren op welke manier je maar wilt.

Maar heb niet het gevoel dat je jouw verlies moet markeren als u dat niet wilt. Er is geen goede of foute manier hoe je te voelen na een miskraam. 

 

Jouw emotionele gezondheid

Partners, vrienden en familie kunnen een vitale bron van ondersteuning zijn na een miskraam. Maar als je geen ondersteuningsnetwerk hebt of als je vertrouwelijk (privé) met iemand wilt praten, is er hulp beschikbaar, raadpleeg hiervoor je (huis)arts.

Sommige mensen ontwikkelen een depressie na een traumatische gebeurtenis, zoals het verliezen van een baby. 

Als je rouwt, kan depressie moeilijk te herkennen zijn. Mensen die rouwen merken dat hun gevoelens van verdriet en verlies komen en gaan, maar ze kunnen nog steeds van dingen genieten en uitkijken naar de toekomst. Maar mensen die depressief zijn, voelen zich constant verdrietig. Ze vinden het moeilijk om ergens van te genieten of positief te zijn over de toekomst.

De symptomen van depressie kunnen weken of maanden aanhouden en kunnen jouw werk, sociale leven en gezinsleven verstoren. 

Symptomen van depressie kunnen zijn:

  • aanhoudende neerslachtigheid of verdriet

  • hopeloos en hulpeloos voelen

  • zich angstig of bezorgd voelen

  • verstoorde slaap

  • contact met vrienden vermijden

  • problemen hebben in uw huis, werk of gezinsleven.

 

Als je bang bent dat je moeite hebt om het hoofd te bieden nadat je een baby hebt verloren, neem dan contact op met je huisarts. Zij zullen je kunnen helpen met meer behandeling of counseling te krijgen. 

 

Reacties van andere mensen

De meeste mensen zullen ondersteunend zijn of iets troostends proberen te zeggen als iemand een miskraam heeft ervaren. Maar soms zeggen mensen onbedoeld iets verkeerds. Het kan bijvoorbeeld zijn dat mensen vragen hoe jouw partner zich voelt, maar niet hoe jij voelt. Of ze gaan ervan uit dat je niet zo van streek bent.
Als je daartoe in staat bent, kun je proberen uit te leggen dat dit je van streek maakt en erover praten hoe je je voelt. Zo niet, dan zijn er mensen die het zullen begrijpen.

Ik voel me niet zo van streek als mijn partner. Is dat fout?

Er is geen goede of foute manier hoe je je moet voelen na een miskraam. Misschien bevond de zwangerschap zich nog in de beginfase en voelde ze nog niet echt echt aan voor jou. Misschien voel je je eerder teleurgesteld dan overweldigend verdrietig, en vind je het gemakkelijker om verder te gaan. Dit zijn allemaal normale gevoelens om te hebben.

 

Hoe kan ik mijn partner ondersteunen?

Als je partner pijn heeft, is het belangrijk om te proberen gevoelig te zijn voor haar behoeften en haar waar mogelijk te ondersteunen. Je zou het volgende kunnen proberen.

  • Moedig haar aan om te rusten als ze kan en om goed te eten.

  • Luister naar hoe ze zich voelt, probeer het te begrijpen en laat haar rouwen zoals ze wil.

  • Neem een ​​groter deel van uw huishoudelijke taken op u, zoals boodschappen doen, koken of schoonmaken.

  • Uw partner heeft mogelijk vervolgafspraken met zorgverleners of tests om te proberen te achterhalen waardoor de miskraam is veroorzaakt . Als je kunt, kan het helpen om met haar mee te gaan voor ondersteuning.

 

Sommige vrouwen krijgen door hun verdriet psychische problemen. Depressie en angst komen vaak voor, maar sommige vrouwen kunnen andere problemen krijgen, zoals posttraumatische stressstoornis (PTSD) of perinatale obsessief-compulsieve stoornis (OCS). Mogelijk kan jij de symptomen van deze aandoeningen beter herkennen dan uw partner. Als je je zorgen maakt, moedig haar dan aan om naar haar huisarts te gaan. Misschien kun je met haar meegaan.

Houd er rekening mee dat jouw partner ook enkele fysieke veranderingen zal ervaren . Veel vrouwen vinden het buitengewoon schokkend als hun zwangerschapshormonen afnemen en weer ongesteld worden. Het is belangrijk om hier gevoelig voor te zijn en de bijkomende emoties te accepteren en haar te steunen.

 

Jouw relatie met jouw partner

Sommige stellen vinden dat het doorlopen van het proces van een miskraam hen dichter bij elkaar brengt. Anderen vinden het misschien moeilijker. Dit betekent niet dat je geen sterk stel bent of toegewijd aan elkaar, het betekent alleen dat je op je eigen manier op verdriet reageert.

Verdriet kan de beste relaties onder druk zetten en het kan helpen om professionele ondersteuning te krijgen. 

 

Proberen opnieuw zwanger te worden

Het kan ook even duren voordat je seksleven weer normaal is en het is onmogelijk te zeggen wanneer een van jullie er klaar voor zal zijn. Seks roept ook de vraag op wanneer en of je weer zwanger wilt worden .

Als je het toch nog een keer wilt proberen, kunt u het beste uw arts vragen of er medische redenen zijn om even te wachten. Als uw partner bijvoorbeeld een molaire zwangerschap of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heeft gehad , kunt u het beste wachten tot de volledige behandeling is afgerond. Tevens is het wijsheid om na de afronding van zo’n behandeling samen de tijd te nemen om het te verwerken en na een paar weken het gesprek voor een nieuwe poging rustig op te pakken.

 

Het is aan jou wanneer je het opnieuw wilt proberen. Het is een individuele keuze die jullie als koppel moeten maken. Praat er samen goed en geduldig over. Als dat wat lastig is, schakel dan de huis- of behandelend arts in om hier het gesprek mee aan te gaan.